" Het doel van onderwijs is om een lege geest te vervangen door een open geest. "
(Amerikaans uitgever Malcolm S. Forbes, 1919-1990)

Trude Maas-De Brouwer
Trude.nl

 

 ToezichtTalent Onderwijs Eerste KamerOndernemen ICTAan het woord |

Trude: Wie ben ik?

Iedereen doet waar hij/zij goed in is en waar hij/zij zich goed bij voelt. Mijn specialiteiten zijn talent, onderwijs en innovatie. Als je andere dingen wilt, moet je niet bij mij zijn.

Die drie gebieden zeggen veel over wat ik doe. Zo hebben de commissariaten die ik bekleed hiermee te maken. Ik ben geen commissaris omdat het deftig of belangrijk is. Of bij een levensfase hoort. Maar omdat ik denk vanuit mijn talent bij een bepaald bedrijf iets te kunnen toevoegen op het gebied van talent, ontwikkeling en innovatie. Commissaris zijn zie ik - naast de verplichte wettelijke taken - ook als coachen van de organisatie. Door de juiste vragen te stellen kun je processen sturen.

Dat was ook mijn invalshoek in de Eerste Kamer. Wetgeving creëert een bedding voor processen. De keuze van de richting is daarbij een politieke. Door de juiste bedding te creëren, kun je processen in de maatschappij op gang brengen. Niet opleggen van bovenaf, maar een bepaalde beweging bottom-up stimuleren. Bij de ontwikkeling van onderwijs geldt hetzelfde.

Talent, onderwijs en innovatie zeggen ook veel over wie ik ben. Ik ben nieuwsgierig en leergierig en wil me altijd verder ontwikkelen. Dus ik lees veel. Maar ik wil ook anderen helpen ontwikkelen. Ik wil weten hoe dingen werken en hoe ze in elkaar zitten. Technische innovaties triggeren mij. Ik ben dol op gadgets, maar ze moeten wel een functie hebben. Kunst is een andere passie van mij. Om het talent dat anderen hebben om verbazingwekkende of mooie dingen te maken, maar ook omdat het voor mij een voorbeeld is van mijn visie dat leren en ontwikkeling te maken hebben met het gebruiken van al je zintuigen.